Naše služby Èlánky Komentovaná rozhodnutí Právní pøedpisy Otázky a odpovìdi Užiteèné informace Profily zadavatelù

������������������������������������������������������������������������l������������������������������������������������������������������������nky    Zmny zvazk

Zmìny závazkù ze smlouvy

Podle nového ustanovení § 222 zákona è. 134/2016 Sb., o zadávání veøejných zakázek je umožnìna vìtší variabilita ve smluvním vztahu mezi zadavatelem a vybraným dodavatelem. Zákon nyní od 1. 10. 2016 umožòuje provádìt nepodstatné zmìny smlouvy na veøejnou zakázku bez nového zadávacího øízení, a to v nìkolika možných alternativách.

Zmìna „de minimis“

První alternativou je zmìna „de minimis“ podle § 222 odstavec 4 zákona, podle které je zadavatel oprávnìn provést zmìnu, která nemìní celkovou povahu veøejné zakázky a jejíž hodnota je nižší než finanèní limit pro nadlimitní veøejnou zakázku a nižší než 15 % pùvodní hodnoty závazku ze smlouvy na veøejnou zakázku na stavební práce, která není koncesí. U této alternativy není zákonem vymezena žádná jiná podmínka, takže takovou zmìnu lze provést z jakéhokoliv dùvodu na stranì zadavatele. Jedinou podmínkou je, že hodnota zmìny nesmí pøesáhnout (ani dosáhnout) 15% pùvodní hodnoty závazku. Pojem hodnota zmìny není zatím v soutìžním právu nijak definován, ale po mnoha konzultacích a jednáních dospìl autor zákona k závìru, že hodnotou zmìny se rozumí jakákoliv zmìna, tedy do kvantifikace hodnoty zmìny se zapoèítávají jak ménìpráce tak vícepráce.

Pøíklad:

Mezi zadavatelem a dodavatelem byla uzavøena smlouva na výstavbu domu s peèovatelskou službou za sjednanou cenu 48.258.600,- Kè bez DPH. V prùbìhu realizace bylo zjištìno, že navržený zpùsob založení objektu není vhodný vzhledem ke stávajícím geologickým podmínkám a bylo rozhodnuto provést založení na pilotách místo na pùvodnì navržených základových pasech. Zhotovitel provedl vyèíslení základových pilot a dospìl k èástce 3.271.520,- Kè za tento zpùsob založení. Hodnota všech stavebních prací spojených s pùvodním založením na základových pasech (tedy betonáž, bednìní, výztuž) èinila dle položkového rozpoètu dodavatele 2.481.354,- Kè. Celkem tedy hodnota zmìny èiní 3.271.520 + 2.481.354 = 5.752.874,- Kè. Pùvodní finanèní závazek zadavatele ze smlouvy èinil 48.258.600,- Kè, takže zmìna, kterou je nutno uèinit èiní 5.752.874/48.258.600 * 100 = 11,92%. Sjednání takovéto zmìny je možné prostým uzavøením pøíslušného dodatku ke smlouvì, aniž by bylo nutné ze strany zadavatele èinit jakékoliv zadávací øízení.

Zadavatel však není zákonem nijak nucen využít ustanovení § 222 odstavec 4 zákona, ale mùže stejný pøíklad posoudit i podle odstavcù 5 nebo 6 téhož ustanovení zákona. Zmìna závazku ze smlouvy dle § 222 odstavec 4 zákona je nejjednodušší formou a nepøináší zadavatel žádné jiné povinnosti, než zmìnu evidovat a sledovat, aby se tímto postupem (dalšími zmìnami) u staveb nedosáhlo zákonem stanovených limitních 15%.

Dodateèné stavební práce

Druhou alternativou pro možnou zmìnu závazku ze smlouvy je situace, kdy pøi provádìní stavby se vyskytnou dodateèné stavební práce, které nebyly zahrnuty v pùvodním závazku ze smlouvy na veøejnou zakázku, pokud jsou nezbytné a zmìna v osobì dodavatele není možná z ekonomických anebo technických dùvodù nebo by zpùsobila zadavateli znaèné obtíže nebo výrazné zvýšení nákladù. V tomto pøípadì je dále zákonem stanoveno, že hodnota dodateèných stavebních prací nepøekroèí 50 % pùvodní hodnoty závazku (pokud bude provedeno více zmìn, je rozhodný souèet hodnoty všech tìchto zmìn). Již v samotné definici této druhé možnosti se skrývá neèekané úskalí. Zákon hovoøí o dodateèných stavebních pracích, tedy institutu, který byl popsán i v pøedchozí právní úpravì a byl Úøadem vykládán jako další stavební práce s tím, že dodateèné stavební práce neobsahují žádné „ménìpráce“ a že tedy pøi stanovení dodateèných stavebních prací se do jejich finanèního objemu nezapoèítávají žádné neprovedené stavební práce. Protože z hlediska pojmù se mezi pøedchozím a souèasným právním pøedpisem nezmìnilo vùbec nic, dalo by se oèekávat, že i vnímání dodateèných stavebních prací bude u obou pøedpisù shodné. Takový stav by však znamenal, že zmìnou závazku ze smlouvy podle § 222 zákona odstavec 5 zákona è. 134/2016 Sb., o zadávání veøejných zakázek se rozumí jen rozšíøení pøedmìtu veøejné zakázky o dodateèné stavební práce, a to bez ohledu na finanèní objem stavebních prací, které nebyly v dùsledku dodateèných stavebních prací provedeny, aè byly v pùvodním závazku obsaženy.

Zde je tøeba vzít na vìdomí smysl a úèel zákona, pro který byla pøíslušná ustanoven Evropských smìrnic do zákona vèlenìna. Cílem zákonodárce bylo zjednodušení sjednávání dodateèných stavebních prací mezi zadavatelem a vybraným dodavatelem a zmírnìní administrativní zátìže zadavatele spojené s døívìjším zákonným postupem v rámci jednacího øízení bez uveøejnìní. Zákonodárce tedy vzal na vìdomí obvyklou praxi u veøejných zakázek na stavební práce, kde se dodateèné stavební páce bìžnì vyskytují, a umožnil zadavateli, aby jejich sjednání provedl co nejekonomiètìji a co nejrychleji, èímž odstranil formalismus pøi jejich sjednávání, kdy mnohdy byly dodateèné stavební práce za všeobecného souhlasu smluvních stran již dávno provedeny, ale muselo se následnì provést i jednací øízení bez uveøejnìní, aby bylo dosaženo formálnì správného stavu. Jestliže byl cíl zákonodárce takový, jak je popsáno výše, pak je zcela protismyslné hledat v popise podmínek pro použití ustanovení odstavce 5 § 222 zákona slovní spojení èi slovní obraty, které by takovému cíli bránily. Lze mít za to, že pod pojmem dodateèné stavební práce se rozumí veškeré nové stavební práce, které nebyly zahrnuty v pùvodním závazku ze smlouvy a jejich provedení je nezbytné pro dosažení pùvodního úèelu smlouvy (tedy k postavení pùvodnì sjednané stavby), a to vèetnì neprovedených stavebních prací (tedy ménìprací), které v dùsledku oèekávané zmìny závazku ze smlouvy provedeny být nemusí nebo nemohou.

Pøíklad:

Mezi zadavatelem a dodavatelem byla uzavøena smlouva na rekonstrukci místní komunikace za sjednanou cenu 18.588.750,- Kè bez DPH. V prùbìhu realizace bylo zjištìno, že stav komunikace pro pìší (chodník) navazující na rekonstruovanou komunikaci vykazuje vady, které pùvodní projektová dokumentace nepøedpokládala a že by bylo vhodné a ekonomické provést i rekonstrukci tohoto chodníku. Zhotovitel provedl vyèíslení stavebních prací na rekonstrukci chodníku a dospìl k èástce 771.052,- Kè. Hodnota dodateèných stavebních prací èiní 771.052,- Kè a pùvodní finanèní závazek zadavatele ze smlouvy èinil 18.588.750,- Kè, takže zmìna, kterou je nutno uèinit èiní 771.052/18.588.750 * 100 = 4,15%. Sjednání takovýchto dodateèných stavebních prací je možné prostým uzavøením pøíslušného dodatku ke smlouvì, aniž by bylo nutné ze strany zadavatele èinit jakékoliv zadávací øízení.

V dalším prùbìhu stavby vznikla v objektu navazujícím na rekonstruovanou komunikaci garážová stání vozidel technické údržby obce a bylo nutné vybudovat sjezd z rekonstruované komunikace k tìmto stáním. Pùvodní projektová dokumentace s tímto øešením neuvažovala vùbec. Zhotovitel provedl vyèíslení stavebních prací na vybudování sjezdu z komunikace a dospìl k èástce 439.635,- Kè. Pøitom v souvislosti s touto zmìnou nebylo nutné provádìt pùvodnì sjednané stavební práce a dodávky v hodnotì 48.341,- Kè. Hodnota zmìny tedy èiní 439.635 + 48.341 = 487.976,- Kè. Pùvodní finanèní závazek zadavatele ze smlouvy èinil 18.588.750,- Kè, takže zmìna, kterou je nutno uèinit èiní 487.976/18.588.750 * 100 = 2,62%. Sjednání takovýchto dalších dodateèných stavebních prací je možné prostým uzavøením pøíslušného dodatku ke smlouvì, aniž by bylo nutné ze strany zadavatele èinit jakékoliv zadávací øízení. Souèet všech provedených zmìn (4,15 + 2,62 = 6,77) nepøekroèil 50% pùvodní hodnoty závazku.

Nepøedvídané stavební práce

Tøetí alternativou, jak legálnì dospìt ke zmìnì závazku ze smlouvy je stav, kdy zmìna, jejíž potøeba vznikla v dùsledku okolností, které zadavatel jednající s náležitou péèí nemohl pøedvídat, nemìní celkovou povahu veøejné zakázky a hodnota zmìny nepøekroèí 50 % pùvodní hodnoty závazku (opìt platí, že pokud bude provedeno více zmìn, je rozhodný souèet hodnoty všech zmìn). Zde je možnost zmìny vázána na nepøedvídatelnost zmìny. Protože se jedná o zmìnu, kterou zadavatel jednající s náležitou péèí nemohlo pøedvídat, pùjde v maximální míøe i zmìny, které vyplývají z rozdílù a pøípadných nepøesností projektové dokumentace a soupisu stavebních prací, dodávek a služeb. Podle našeho názoru mùže být z hlediska následných kontrol sporné to, co zadavatel pøedvídat mohl a co nemohl, protože náležitá péèe je u každého zadavatele rùzná (na starostovi malé obce nelze požadovat kontrolu èi ovìøování projektové dokumentace v rozsahu shodném s velkým mìstem, kde je pro tento úèel vyèlenìno nìkolik úøedníkù). Zákonodárce opìt nemìl na mysli pátrat po pøíèinách pøípadných vad projektové dokumentace nebo soupisù stavebních prací, ale zabezpeèit, pokud se takové odchylky vyskytnou, aby bylo možné, je s minimální administrativní zátìží smluvnì sjednat a napravit tak poèáteèní nesprávný smluvní vztah. I v tomto pøípadì lze mít za to, že pod pojmem nepøedvídatelné stavební práce se rozumí stavební práce, které sice byly zahrnuty v pùvodním závazku ze smlouvy, ale v jiném množství nebo kvalitì, než je nyní zadavatelem požadováno a provedení tìchto nepøedvídatelných prací je vhodné pro dosažení pùvodního úèelu smlouvy (tedy k postavení pùvodnì sjednané stavby), a to vèetnì neprovedených stavebních prací (tedy ménìprací), které v dùsledku oèekávané zmìny závazku ze smlouvy provedeny být nemusí nebo nemohou.

Je zcela zøejmé, že dùvody a možnosti využití odstavcù 5 a 6, respektive hranice mezi tìmito alternativami nejsou nijak ostré. Mnohé praktické pøíklady lze bez obtíží podøadit pod odstavec 5 nebo i pod odstavec 6, aniž by tímto postupem byl porušen zákon. Vìøme, že nebude výsledkem kontrol konstatování, že zadavatel mìl zmìnu závazku provést podle ustanovení § 222 odstavec 5 zákona a nikoliv podle ustanovení § 222 odstavec 6 zákona, ale že bude posuzován úèel a výsledek zmìn všech závazkù ze smlouvy.

Proto je našim právním pøedpisem (národní úprava evropských smìrnic) definována další podmínka, podle které (viz druhá vìta v odstavci 9) celkový cenový nárùst související se zmìnami podle odstavcù 5 a 6 pøi odeètení stavebních prací, služeb nebo dodávek, které nebyly s ohledem na tyto zmìny realizovány, nepøesáhne 30 % pùvodní hodnoty závazku. Zde je již použit pojem cenový nárùst, tedy hodnota, o kterou se zvýší pùvodnì sjednaná cena a tato hodnota je limitována nejvýše 30% pùvodní hodnoty závazku ze smlouvy. Protože zmìny závazkù dle odstavcù 5 a 6 leží vedle zmìn podle odstavce 4, lze shrnout, že zadavateli je zákonem umožnìno, aby v odùvodnìných pøípadech zvýšil pùvodnì sjednanou cenu na veøejnou zakázku o 45% (podle odstavce 4 o 15% a podle odstavce 9 až o 30% pùvodní hodnoty), což je limit, který je u naprosté vìtšiny staveb zcela nedosažitelný. Je zcela jisté, že praxe pøinese i mnohem komplikovanìjší pøíklady, kde se budou provedené zmìny prolínat a nic nebrání, aby byl sjednán dodatek ke smlouvì, v nìmž budou souèasnì sjednány zmìny podle odstavce 4, 5 i 6. Zadavatel však musí vést peèlivou evidenci všech provedených zmìn, aby byl vždy schopen prokázat, podle jakého odstavce § 222 zmìnu sjednal a že všechny zmìny respektují omezení (hodnoty) stanovená zákonem.

Pøíklad:

Mezi zadavatelem a dodavatelem byla uzavøena smlouva na výstavbu domu s peèovatelskou službou za sjednanou cenu 48.258.600,- Kè bez DPH. V prùbìhu realizace bylo zjištìno, že pøípojky vodovodu a kanalizace mají jinou, než pøedpokládanou tøídu horniny (místo v soupisu pospané horniny tøídy 3 probíhalo hloubení v horninách 5 a 6). Hodnota všech stavebních prací spojených s pùvodním výkopem rýh pro kanalizaci a vodovod èinila dle položkového rozpoètu dodavatele 1.343.988,- Kè. Novì zhotovitelem navržená cena za výkop rýh v horninách 5 a 6 èinila 3.224.030,- Kè. Celkem tedy hodnota zmìny èiní 1.343.988 + 3.224.030 = 4.568.018,- Kè. Pùvodní finanèní závazek zadavatele ze smlouvy èinil 48.258.600,- Kè, takže zmìna, kterou je nutno uèinit èiní 4.568.018/48.258.600 * 100 = 9,47%. Sjednání takovéto zmìny je možné prostým uzavøením pøíslušného dodatku ke smlouvì, aniž by bylo nutné ze strany zadavatele èinit jakékoliv nové zadávací øízení.

© 2017, RTS, a.s. | Lazaretní 13 | Brno | 615 00
Obsah tohoto webu mùžete stahovat k využití pouze pro své osobní nekomerèní potøeby. Není dovoleno tento obsah pozmìòovat nebo dále reprodukovat. Web ani žádná jeho èást nesmìjí být kopírovány, uchovávány v rešeršním systému nebo pøenášeny jakýmkoli zpùsobem vèetnì elektronického, mechanického, fotografického èi jiného záznamu, ani zveøejnìny bez pøedchozí dohody a písemného svolení provozovatele.